Zdravotní ošetřovatelská péče v našem zařízení je na všech pracovištích zajišťována všeobecnými sestrami nepřetržitě, tj. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Dále zajišťujeme zdravotní péči nutriční, paliativní a ošetřovatelskou rehabilitaci.
Lékařská péče je zajištěna na jednotlivých pracovištích praktickými lékaři, kteří docházejí za klienty do domova pravidelně 2 x v týdnu nebo dle potřeby.
Klient si může ponechat svého praktického lékaře, u kterého byl registrován před nástupem do domova, za předpokladu, že bude za lékařem docházet do jeho ordinace mimo zařízení nebo bude lékař pro něj vykonávat návštěvní službu v domově – toto s praktickým lékařem domlouvá klient nebo jeho rodina.
Při akutním zhoršení zdravotního stavu je přivolána sestrou ve službě RZP.
Do domova dochází někteří specialisté, např. psychiatr, neurolog, urolog, jejichž péči mohou naši klienti po dohodě využívat.
Při potřebě jiných lékařů specialistů je péče zajišťována v jejich ambulancích, kam jsou klienti přepraveni zdravotní dopravní službou a případně je jim zajištěn doprovod.
Pro zdravotní služby poskytované v našem zařízení nepožadujeme k žádnému z odborných výkonů informovaný souhlas klienta.
V našem zařízení není poskytována nadstandardní péče, všechny zdravotní služby jsou hrazeny ze zdravotního pojištění.
Dle potřeby může být spolupráce navázána i s dalšími pojišťovnami.
Rozsah ošetřovatelské a rehabilitační péče indikuje praktický lékař a další odborní lékaři.
Pracovníci v sociálních službách provádějí pod dohledem zdravotních sester činnosti zaměřené na uspokojování základních potřeb člověka. Patří sem např. péče o osobní hygienu nemocného a jeho prostředí, péče o polohu a lůžko nemocného, o jeho stravování, vyprazdňování, péče pro zajištění dobré psychické pohody, pocitu jistoty, bezpečí a sociálního kontaktu.
V souvislosti s rehabilitačním ošetřovatelstvím usilují o podporu co nejvyšší míry soběstačnosti klientů, o prevenci vzniku dekubitů a kontraktur, hypostatické bronchopneumonie, snaží se minimalizovat úbytek svalové síly, předchází a snaží se zamezit možným komplikacím, mezi které patří zejména:
Poruchu příjmu potravy našich klientů řeší nutriční terapeutka, která konzultuje s kuchyní i jídelníček. V případě potřeby navštěvuje naše klienty na pokoji u lůžka a domlouvá se s nimi na individuálním jídelníčku, řeší poruchy polykání nebo úbytek tělesné hmotnosti.
Náš domov navázal spolupráci s Nutriční poradnou Nemocnice Havlíčkův Brod, ve spolupráci s ní řešíme zvlášť závažné problémy, kdy je potřeba část nebo i celou stravu hradit speciálními nutričními přípravky.
Po domluvě náš stravovací úsek zajišťuje i speciální léčebné diety – bezlepkovou, nízkofosfátovou a podobně.
Na některých pracovištích pracujeme konceptem bazální stimulace.
Při péči o terminálně nemocné chceme klást důraz na kvalitu života nemocného, a to až do poslední chvíle.
Na této kvalitě se podílí celý tým, který tvoří nejen zdravotničtí pracovníci (lékaři a sestry) a pracovníci v přímé péči, ale i sociální pracovnice, dle potřeby duchovní, zaměstnanci kuchyně a prádelny, uklízečky, údržbáři či dobrovolníci.
Za nejdůležitější považujeme léčbu bolesti a dalších symptomů, stejně jako řešení psychologických, sociálních a spirituálních potřeb nemocných. Chceme hledat formy a způsoby péče, které povedou k důstojnému umírání a důstojné smrti našich klientů s vědomím, že nejdůležitějším prvkem důstojné smrti je osobní blízkost druhého člověka a důležitější je lidská a morální problematika než zdravotnická.
Kvalita a bezpečí jsou pro nás velmi důležité, systematicky pracujeme na tom, abychom tyto hodnoty mohli co nejlépe naplňovat.
Proto v organizaci postupně zavádíme nový systém pravidelných vnitřních kontrol, sledování nežádoucích událostí a stanovených indikátorů kvality. V budoucnu bychom rádi prošli i externím hodnocením kvality a bezpečí při poskytování zdravotních služeb (procesem akreditace).
Nežádoucí události a indikátory kvality budeme každým rokem pravidelně vyhodnocovat a seznamovat s nimi veřejnost.
Nežádoucí události a indikátory kvality dle pracovišť 2019 (002).xlsx
Indikátor |
Počet Husova |
Počet U_Panských |
Počet Břevnice |
Počet celkem |
Nežádoucí události |
|
|
|
|
1. Zdraví a život ohrožující stavy klientů |
|
|
|
|
neočekávané zranění nezpůsobené pádem |
2 |
0 |
0 |
0 |
chybně podané léky |
0 |
56 |
0 |
56 |
alergická reakce |
0 |
0 |
0 |
0 |
předávkování neznámými léky z jiných zdrojů např. od příbuzných |
0 |
0 |
0 |
0 |
aspirace (léky, jídlem, zvratky apod.) |
2 |
0 |
0 |
2 |
akutní bolest vyžadující nečekané ošetření lékařem |
1 |
0 |
2 |
3 |
opuštění domova pro seniory klientem s demencí |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Ohrožení zdraví a života personálu |
|
|
|
|
poranění jehlou nebo jiným ostrým předmětem |
1 |
0 |
0 |
1 |
jiné zranění |
8 |
14 |
1 |
23 |
3. Situace ohrožující životy lidí a majetek |
|
|
|
|
požár |
0 |
0 |
0 |
0 |
drobné zahoření |
0 |
0 |
0 |
0 |
výpadek elektřina, plyn, voda |
0 |
1 |
6 |
7 |
jiné poškození majetku – př. zatékání do střechy apod. |
10 |
8 |
0 |
18 |
ztráta, krádež |
0 |
0 |
0 |
0 |
počet pádů |
62 |
98 |
16 |
182 |
nozokomiální nákazy |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Výskyt dekubitů |
|
|
|
|
z jiných zařízení (např. nemocnice) |
0 |
1 (4. st) – v DPS vyhojen |
0 |
1 |
vzniklých v domově |
4* |
6* |
2* |
7 |
*dekubity vzniklé nově i průběžně ošetřované
317 |
168 |
196 |